Мінфін - Курси валют України

Встановити
30 квітня 2024, 8:08

В Україні оновлюють правила торгівлі вживаними авто: чи виграють від цього автовласники

В Україні спростять торгівлю вживаними авто. Підприємцям, які займаються оптовою та роздрібною торгівлею транспортними засобами, не потрібно буде перереєстровувати на себе вживані авто. Відповідний законопроєкт ВР ухвалила за основу минулого тижня. Що це змінить для покупців, розбирався «Мінфін».

Головне нововведення полягає в тому, що продавці авто-юрособи зможуть викуповувати машини у власників не як транспортні засоби (з обов'язковою постановкою на облік та подальшим зняттям перед наступним продажем нового клієнта), а як звичайний товар.

Це повинно полегшити перепродаж вживаних машин і трейд-ін (тобто коли власник авто змінює його в салоні на нову модель із доплатою).

Автодилери виборювали послаблення щодо реєстрації вживаних машин багато років, адже саме через дуже складну процедуру трейд-ін, який дуже популярний у всьому світі, в Україні поки що так і не змогли розігнати.

Втім, як каже керівник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький, ухвалення закону про вживане авто — лише перший крок. Як він зрештою працюватиме, залежить від багатьох чинників. І не факт, що пересічні автовласники зможуть виграти від законодавчих послаблень.

Читайте також: В Україні нова хвиля автобуму: продавці вже переписують цінники

Чому законопроєкт припадав пилом у ВР понад рік

Законопроєкт № 9083 про вдосконалення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами подали до Ради понад рік тому — у березні 2023 року. Але до сесійної зали документ потрапив лише зараз.

«Річ у тім, що законопроєкт № 9083 прописує автоматичний обмін даними з ТЦК (усі авто в Україні обов'язково реєструються не лише у МВС, а й у військкоматах). Але до нещодавніх змін у мобілізаційному законодавстві такий обмін був просто технічно неможливим. І лише зараз для його організації з'явилася законодавча база», — пояснив таке тривале перебування документа у парламенті Станіслав Бучацький.

Що гальмує розвиток трейд-ін

Зараз перепродаж авто юрособами — комісійними майданчиками та салонами — відбувається так: фірма має викупити машину у колишнього власника і поставити її на облік вже на своє ім'я. Окрім МВС, авто реєструється в ТЦК. Після цього продавець може виставляти авто на майданчик та шукати нового покупця.

Якщо той знайдеться, потрібно знову знімати машину з обліку в органах МВС та ТЦК. Причому, оскільки авто значилося на балансі юрособи, не факт, що у військкоматі взагалі дозволять його продаж. Адже до закінчення воєнного стану транспорт юросіб в Україні може підлягати мобілізації. Тому процедура є максимально складною — з чергами та бюрократичними зволіканнями.

Обов'язок перереєстрації авто та взяття його на баланс автодилери вже давно називають однією з причин, що гальмує розвиток трейд-ін в Україні.

Читайте також: Розмитнення авто в «Дії»: чому виграють власники елітних авто та програють покупці «битків»

Ситуація зараз: схема на схемі

Щодо комісійних майданчиків, то багато з них навчилися обходити обмеження.

«Вони просто оформлюють комісійний договір про надання послуги посередництва під час перепродажу автомобіля. Тобто за документами один приватний продавець продає авто іншому, а майданчик лише «засвідчує» акт купівлі-продажу. І, відповідно, заробляє не на різниці у ціні авто, а на комісійних послугах.

Часто у договорі ставиться мінімальна сума, щоб заощадити на податках. Хоча фактично посередник саме перепродає авто, і кладе різницю в ціні (а часто це декілька тисяч доларів) собі в кишеню", — розповідає Станіслав Бучацький з Інституту досліджень авторинку.

За словами голови Всеукраїнської Асоціації автоімпортерів та дилерів Олега Назаренка, багато «сірих» продавців також намагаються обходити обмеження, оформляючи авто за генеральною довіреністю, наприклад, на співробітників компанії, як приватних осіб.

«За профільними правилами роздрібної торгівлі, компанії змушені обліковувати авто, як основні засоби, хоча насправді це товар. Крім того, на якийсь час, доки авто у фірми, її потрібно реєструвати в органах МВС на себе, плюс реєструвати і потім знімати з обліку в ТЦК. Це багато в чому й загнало продаж уживаних авто в тінь, через що держава недоотримує податки та збори», — пояснив голова компанії Auto Consulting Олег Омельницький.

Схеми залишаються робочими через слабкий контроль даного сегмента ринку.

У результаті, за даними Омельницького, у 2023 році офіційні дилери контролювали лише 2,5% ринку вживаних авто, а його левова частка перебуває в тіні.

Що змінюється

Після того, як законопроєкт буде проголосований в остаточній редакції і набуде чинності після підписання Президентом, продавець більше не реєструватиме придбані для подальшої реалізації авто на себе. Процедура виглядатиме так:

  1. Продавець перевірить та оцінить авто, після чого укладе договір купівлі-продажу з покупцем.
  2. Покупець отримає гроші за своє авто або доплатить різницю, якщо хоче відразу придбати собі іншу модель у цього продавця.
  3. З цього моменту продавець вважається юридичним власником уживаної машини. Але номерні знаки та техпаспорт залишаються .
  4. Коли на вживане авто знаходиться новий покупець, фірма виписує новий договір купівлі-продажу, вже від себе. І на його підставі сервісний центр МВС видає нові номерні знаки та техпаспорт.

Доки авто «висить» на продажі, договір купівлі-продажу з колишнім власником значитиметься у спеціальній електронній базі. ТЦК зможе автоматично отримувати дані про такі транспортні засоби, отже, представнику фірми-продавця не потрібно буде йти до військкомату, реєструвати там авто, а потім просити дозволу на перепродаж та знімати з обліку.

Законодавці розраховують, що такі послаблення дозволять суттєво наростити обсяги торгівлі вживаною технікою.

Чому ринок не вийде з тіні автоматично

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроєкту, в умовах війни авторинок став другим за розміром податкових надходжень до бюджету після торгівлі нафтопродуктами.

При цьому основні обсяги дає сегмент уживаних авто. Якщо у 2021 році державних реєстрацій нових авто було близько 100 тисяч, то вживаних — близько 1,7 млн. Тобто ринок уживаних авто більший, ніж нових, майже в 20 разів, — наводять статистику автори законопроєкту.

Проте, автори законопроєкту вказують, що перепродаж вживаних авто здебільшого перебуває у тіні. І, як і експерти, вважають, що одна з причин — надто складна процедура реєстрації машин для юросіб. Запропоновані у законопроєкті нові механізми взято з практики США, Німеччини та Польщі, де вже показали свою ефективність.

Тому після набуття чинності нового закону влада очікує на легалізацію ринку — нібито, якщо можна просто працювати без схем, то їх і не застосовуватимуть.

Тобто для продавців вигоди є очевидними — максимально спрощується робота зі вживаними авто.

Це дозволить відносно просто налагодити торгівлю таким транспортом салонам і майданчикам, що офіційно працюють. Хоча експерти визнають, що закон спрацює на повну детінізацію ринку лише тоді, коли посилиться контроль за торговцями.

«Бо якщо залишать лазівку з комісійними договорами, коли можна вказати, що ти отримав 100 гривень комісії за посередництво в купівлі-продажу, і заплатити з них 20 гривень податку, то багато продавців все одно віддадуть перевагу залишитися в тіні», — пояснив Станіслав Бучацький.

Що отримають від нового закону автоаматори

Якщо новий закон справді мінімізує схеми, то покупці авто на комісійних майданчиках матимуть додаткові гарантії. Адже зараз, якщо з машиною спливають якісь проблеми, то бігти, по суті, немає куди — офіційно майданчик вам нічого не продавав.

Крім того, спрощення торгівлі вживаним авто має стимулювати розвиток ринку трейд-ін. Салони активніше братимуть уживані авто на перепродаж, оскільки з ними буде менше тяганини.

У міру посилення конкуренції у цьому сегменті мають покращитися й самі умови трейд-ін. Адже зараз салони нерідко оцінюють авто не за ринковою вартістю, а на декілька тисяч доларів нижче.

«А який мені сенс, як автовласнику, втрачати гроші. Я краще сам продам машину за оголошенням, а потім із цими грошима прийду до салону та виберу собі новий автомобіль. Але якщо оцінка стане „чесною“, люди користуватимуться трейд-ін, хоча б для того, щоб заощадити час», — підсумував Станіслав Бучацький.

Олег Назаренко каже, що салони не проти сплачувати податки. А занижена оцінка авто багато в чому пояснюється ризиками.

«Якщо продавець працює чесно, він викупить у вас авто, скажімо, за 10 тисяч доларів, а продасть за 10 200. Якщо ж він оформлює авто за дорученням, то відразу враховує можливі проблеми. А що, коли колишній власник візьме та скасує довіреність? Чи розлучиться, і дружина вимагатиме половину майна?

Тому від початку ставить занижену ціну на авто, скажімо, 8 тисяч доларів замість 10 тисяч, так би мовити, з огляду на можливі ризики. Після набрання чинності нового закону й спрощення процедури оформлення авто, така практика має зійти нанівець, і трейд-ін в Україні набиратиме обертів", — упевнений Назаренко.

Автор:
Людмила Каплун
Кореспондент Людмила Каплун
Пише на теми: Компанії та ринки

Коментарі - 15

+
+25
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
30 квітня 2024, 9:14
#
А что разве проблема именно в этом?
Рассмотрим пример -есть два гр Украины, которые решили прикупить в Германии авто дляпродажи. надеясь заработать (условно) 500 -100 евро.
И вот поехали они и купили авто (условно) за 5000 евро, оформили страховки, получили транзиты и разьехались. Только один поехал сразу вУкраину, а второй поехал к «знакомым» (условно) в Польшу или Литву (для справки -авто на транзитах это в ЕС это отдельная история) Приехал первый в Украину растаможил авто, постовил на учет (сертификация, сбор в пенсионный фонд. экспертиза, страховка. номера) и получилось его авто около 7000 Евро. А второй, тут же продал чсвое авто на немецких транзитах своим друзьям в Литве или Польше уже за 1000 евро, нонятно что только по «бумагам» на следующий день уже его знакомые в полиции оформили авто на себя и тут же продали это авто ему же за (условно) 1200 евро (сумма в купчей зависит от «минимальной «проходной» цены для Украинской таможни). И поехал он домой, в Украину, но уже на авто с другими транзитами и другой купчей. Растаможил свое авто и стоимость этого авто составила (на выходе) уже около 5000 -5500 евро. Вопрос -у кого больше шансов продать авто и кто более конкурентно способен на рынке? (для справки подобная услуга в Литве и Польше стоила от 150 до 250 евро.)
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
30 квітня 2024, 9:19
#
А теперь давайте пофантазируем, что у этого гражданина не просто знакомые, а у знакомых есть фирма (с лицензией) которую открывали именно для таких случаев, а гражданин такой не один?
так что проблема совсем не в «местной» украинской рыночной возне, а проблема имеет глобальное коррупционное значение -от таможенного законодательства до все цепочки оформления автомобиля.
За что надо стазать тем. кто с 2005 года раздувал этот коррупционный пузырь. начиная с васадзе. порошенко. назаренко и заканчивая нефедовым. южаниной и гетманцевым
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
30 квітня 2024, 9:22
#
…уже около 5000 -5500 евро.
Прошу прощения опечатка — 6000 -6500 евро
+
+44
Три літри
Три літри
30 квітня 2024, 10:10
#
І не факт, що пересічні автовласники зможуть виграти від законодавчих послаблень.

Так він і не спрямований на покращення життя пересічних автовласників. Дивно читати таку маячню.
+
0
neverice
neverice
30 квітня 2024, 10:53
#
Менше бюрократії - то завжди плюс. Чи будуть цим користуватись — хто зна. Давно є купа перевірених схем, за якими всі звикли працювати. Навіть якщо умови однакові, велика частина все одно буде в тіні, бо так типу зручніше та надійніше, бо звикли.
+
+29
bonv
bonv
30 квітня 2024, 11:05
#
Так все спрощують, що жити стало гірше.
+
+27
bonv
bonv
30 квітня 2024, 14:10
#
Гірше ж точно не буде? © Офіційно: Україна тимчасово відступає від Конвенції з прав людини.
Йдеться, зокрема, про скасування права розпоряджатися своїм майном.

Міністерство юстиції України оновило перелік прав та свобод, щодо яких можуть бути обмежені люди в Україні. Єврораду вже повідомили.
Військове керівництво країни має право обмежувати свободу пересування громадян, оглядати речі, а також примусово відчужувати майно для потреб держави, йдеться в документі.
Згідно зі статтею 15 Конвенції про права людини передбачено, що в період воєнного стану можуть бути впроваджені тимчасові обмеження на конституційні права людей.
В межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини можуть здійснюватись такі правові заходи:
примусове відчуження об'єктів права приватної або комунальної власності для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в порядку, встановленому законом, та видавати про це відповідні документи;
запровадити комендантську годину (заборону перебування на вулицях та в інших громадських місцях у визначений час без спеціально виданих перепусток і посвідчень);
встановлювати особливий режим в'їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства;
встановлювати пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також пересування транспортних засобів;
+
+30
bonv
bonv
30 квітня 2024, 14:11
#
Проводити огляд речей, транспортних засобів, багажу і вантажобагажу, службових приміщень і житла громадян, у встановленому порядку, за винятком обмежень, встановлених Конституцією України;
забороняти проведення мирних зборів, мітингів, походів, демонстрацій та інших масових заходів;
встановлювати в установленому порядку заборону або обмеження щодо вибору місця перебування чи місця проживання осіб на території, де введено воєнний стан;
заборонити громадянам, які перебувають на військовому або спеціальному обліку, змінювати місце проживання (місця перебування);
встановити військово-житловий обов’язок для фізичних та юридичних осіб.
Покращення? Диктатура від зе-влади в дії.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
30 квітня 2024, 16:10
#
Я вот очень извеняюсь!
А вот этот документ что такое —
https://www.coe.int/en/web/conventions/by-non-member-states-of-the-coe-or-the-european-union?module=declarations-by-treaty&numSte=005&codeNature=10&codePays=U
Это оказывается официальный сайт «СОВЕТА ЕВРОПЫ»
Читаем, внимательно —
…21 мая 2015 года Верховная Рада Украины утвердила Постановление № 462-VIII, которым приняла Декларацию «Об отступлении от некоторых обязательств согласно Международному пакту о гражданских и политических правах и Конвенции о защите прав человека и основных принципов свободы»…
Ищим первоисточник на сайте ВР — https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/462−19#Text
ПОСТАНОВА Верховної Ради України
«Про Заяву Верховної Ради України «Про відступ України від окремих зобов’язань, визначених Міжнародним пактом про громадянські і політичні права та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод»

Смотрим кто подписал этот документ —
Голова Верховної Ради України В.ГРОЙСМАН
м. Київ 21 травня 2015 року

Для справки — и текст и смысл один и тот же!
Такой документ Украина предоставляет каждый год с момента начала вторжения рф…
Понимаю …зрада не получилась!!!
+
+15
bonv
bonv
30 квітня 2024, 16:13
#
Гірше ж точно не буде? © Працівники ТЦК знімають водіїв вантажівок із міжнародних рейсів і мобілізують, — Асоціація.
Про це повідомляє Асоціація міжнародних автоперевізників (АсМАП), до якої звертаються постраждалі компанії, пише «Економічна правда». Декілька водіїв зняли в Закарпатській області на посту «Нижні Ворота». Їх зупиняють, перевіряють документи та пропонують поїхати до ТЦК. Якщо вони відмовляються, їх доставляють силоміць. Обіцяють, що перевірять документи та відпустять, але після проходження військово-лікарської комісії відправляють до навчального центру. «Водій сказав що не бажає, його фактично силою заштовхали у транспортний засіб. Доставили його у приміщення, де пройшов ВЛК, підписав документи з мобілізації й звідти попрямував на полігон біля Рівного», — заявив перевізник ТОВ «КТС» Віталій Савчук. Звʼязок із такими водіями майже одразу зникає, тим часом автомобілі стоять на дорозі чи пункті пропуску, де їх залишили, доки інший водій їх не забере. «З водієм ми змогли поспілкуватися лише хвилину. Його забрали до військової частини, автомобіль залишили на КП. Зранку ми з ним поговорили, а вже зараз він знаходиться у військовій частині. Водій виконував міжнародне перевезення, на кордонному пункті йому ніхто зауважень не робив, а зараз автомобіль знаходиться без водія»,  — заявив перевізник «Транспеле» (Київ) Сергій Нечай.
+
+15
bonv
bonv
30 квітня 2024, 16:14
#
Президент АсМАП Леонід Костюченко звернувся до влади і наголосив, що не можна на автомобільних магістралях вилучати водіїв: «Хочу звернутися офіційно до міністра оборони, міністра інфраструктури — давайте сядемо за стіл, обговоримо всі проблеми і знайдемо шляхи розвʼязання цих проблем. Не можна на автомобільних магістралях вилучати водіїв, забирати їх, кидаючи вантаж та автомобіль на трасі… Людина має знати, виходячи в рейс, доїде вона додому чи не доїде».
Реакції органів влади на це звернення наразі немає. Допомога бізнесу в дії!
То порушують права людини при зе-владі?
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
30 квітня 2024, 16:15
#
БЕЗПРЭДЭЛ!!!
+
0
Три літри
Три літри
6 травня 2024, 8:18
#
Чекаємо на коментар Qwerty1999 який розкаже що водій був ухилянт, такий самий як ті інші закордоном.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
8 травня 2024, 18:29
#
Три літри

Чекайте й далі…

А краще розкажіть GrugoriyHoland - як та куди
тікали з Харкова, а то він періодично мене питає
про вас, наче ми друзі…
+
0
Olek7
Olek7
1 травня 2024, 7:04
#
Так, під час війни можуть бути обмеження. У вас на болотах краще?
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися